Ćwiczenia jogi działają dobroczynnie na kręgosłup – wielu z Was niejednokrotnie już o tym słyszało. Jeżeli dodatkowo należysz do grupy osób ćwiczących regularnie,na pewno zauważyłeś pewne korzyści płynące z ćwiczeń jogi – może lepiej zasypiasz, czujesz się bardziej spokojny i zrelaksowany. Jeżeli jeszcze nigdy nie ćwiczyłeś jogi , być może zastanawiasz się :czy może to być rodzaj aktywności który sprawdzi się w moim przypadku ?

Prowadząc zajęcia często słyszę pytania: w czym joga różni się od ćwiczeń wykonywanych
z fizjoterapeutą na sali do ćwiczeń, lub instruktorem w klubie fitness?Bardzo chętnie odpowiadam, tym bardziej ,że dobroczynny wpływ jogi znany jest nie tylko osobom prowadzącym zajęcia, znajduje również odzwierciedlenie w coraz większej ilości badań.

Oto fakty dotyczące dobroczynnego wpływu jogi na kręgosłup:

- Ćwicząc jogę regularnie poprawiasz swoją elastyczność – osoby ćwiczące regularnie, przez pewien okres czasu na pewno zauważyły postępy .Rozpoczynając praktykę jogi, wiele osób nie potrafi dotknąć palcami podłogi , odczuwa również nieprzyjemne napięcie podczas niektórych pozycji – np. skłonu do dwóch wyprostowanych nóg. Z czasem odczuwają coraz większe rozluźnienie. Przykurczone ścięgna, nierównomierne napięte mięśnie i tkanki łączne, mogą powodować bóle pleców, wpływają również na pogorszenie postawy ciała.

- Budujemy siłę mięśni nie tracąc na elastyczności – jest to ten element ,który odróżnia jogę od ćwiczeń na siłowni . A silne mięśnie, to coś więcej niż dobry wygląd , mogą nas także chronić przed bólem pleców,  u osób starszych stanowią dodatkowo profilaktykę przeciwupadkową;

- Podczas ćwiczeń ,dbamy o poprawne ustawienie poszczególnych części ciała , co przekłada się na polepszenie naszej postawy. Przykładem może być praca nad poprawnym ustawieniem głowy : jeżeli głowa znajduje się w odpowiedniej płaszczyźnie ,na odpowiednio wzniesionym kręgosłupie,zmniejszamy obciążenie mięśni, ścięgien i więzadeł w obrębie pleców i szyi. Zła postawa może w konsekwencji prowadzić do zwyrodnienia w obrębie stawów ( na skutek przeciążeń ). Ćwiczenia jogi mogą nas wspomagać ,jeżeli mamy tendencje do przyjmowania złej postawy.

- Zapobiegamy rozpadowi chrząstki i stawu. Jak to się dzieje ? Jogę ćwiczymy wykorzystując cały posiadany zakres ruchu. Na co dzień nie zawsze wykorzystujemy posiadane możliwości, pozostają obszary „ nieużywane „.   Chrząstka stawowa jest jak gąbka: otrzymuje świeże składniki odżywcze wtedy ,gdy jest płyn jest wyciskany, powstaje wolne miejsce i zaobserwować możemy nową
” dostawę”. Doskonałym przykładem ćwiczeń, które nas wspierają w tym procesie są pozycje
skrętne .

- Zapewniamy zdrowie kościom – dotyczy to ćwiczeń jogi , w których wykorzystujemy obciążenie za pomocą własnego ciała.Za pomocą regularnych ćwiczeń zwiększamy masę kości ; w ten sposób zapobiegamy również osteoporozie. Dodatkowo wspiera nas tutaj fakt ,iż praktyka jogi ma wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu. (podniesiony kortyzol wpływa min. na zaburzenia gospodarki wapniowo –potasowej w ciele , nasilając wypłukiwanie tych składników ;  analogicznie ,niższy jego poziom wspomaga zatrzymywanie wapnia w kościach);

- Poprawiają równowagę – regularne ćwiczenia jogi zwiększają propriocepcję ( zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała ) , przez co wpływają na polepszenie równowagi, zdolność do utrzymywania kontroli nerwowo mięśniowej , wspomagają w utrzymaniu właściwej pozycji ciała oraz prawidłowych wzorców ruchowych , zapobiegają przeciążaniu struktur okołostawowych , a uosób aktywnych stanowić mogą część profilaktyki kontuzji

- Relaksują ciało i umysł.- podczas ćwiczeń jogi aktywny jest głównie układ nerwowy parasympatyczny- odpowiedzialny min. za regenerację i uspokojenie. Aktywność tego układu wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, a w przypadku osób z dolegliwościami bólowymi ,może wpłynąć na obniżenie tych dolegliwości . Osoby z dolegliwościami bólowymi posiadają uwrażliwione tkanki  – zwiększenie poziomu stresu każdorazowo prowadzi do zwiększenia aktywności układu nerwowego sympatycznego ( odpowiedzialnego min. za uruchomienie mechanizmu walki i ucieczki),  co skutkuje większym natężeniem odczuwalnego bólu. Podczas jogi, przenosimy aktywność układu nerwowego z sympatycznego na parasympatyczny i przez to mamy możliwość wpływania na zmniejszenie dolegliwości.

- Ćwiczenia relaksacyjne ,będące częścią treningów uczą ćwiczących uwalniania napięcia z kończyn- jest to szczególnie ważnym u osób z tendencją do ich kurczowego napinania. Podczas ćwiczeń zauważasz ,gdzie trzymasz napięcie i uczysz się je uwalniać. Dzięki temu odciążamy mięśnie, pozbywamy się ich przewlekłego zmęczenia i zmniejszamy dolegliwości tym związane.

Mam nadzieję ,że mój krótki artykuł przekonał was o dobroczynnym aspekcie ćwiczeń jogi. Więcej w temacie wpływu jogi na kręgosłup, dowiesz się podczas warsztatów, na które zapraszam już dzisiaj , będę również prowadzić praktykę asan specjalnie dedykowaną temu tematowi.

Do zobaczenia!

Zapisz się na warsztat oraz poznaj szczegóły warsztatu.

Kategoria: Aktualności, Artykuły