Żyjemy w czasach, w których ciągła gonitwa za zdobywaniem dóbr odgrywa znaczącą rolę. Niestety po drodze gubimy swój zdrowy rozsądek i zapominamy jak ważne jest nasze zdrowie, forma fizyczna oraz samopoczucie psychiczne. Aktywność fizyczna na każdym etapie życia powinna odgrywać ważną rolę. Odpowiednio dopasowana pod indywidualne możliwości, wiek i warunki zdrowotne może przynieść tylko i wyłącznie  pozytywne rezultaty.

Ale to, czy będziemy zdrowi i zadowoleni z życia, zależy tylko od nas samych. Musimy uzmysłowić sobie, co może nam przynieść aktywność fizyczna i po prostu działać w tym kierunku, by być jak najdłużej sprawnym.

Od wielu lat ćwiczę jogę i widzę po sobie, że wywiera na mnie pozytywne skutki, nie tylko na moje ciało, ale także działa kojąco na duszę. Gdy jestem w ruchu, czuję się spełniona i zadowolona. Gdy poddaję się relaksowi, ogarnia mnie spokój. Organizm dotleniony jest zdrowszy i pełen wigoru, a ciało wyciszone, gotowe do działania.

A jak joga może pomóc? Co może dać przyszłym mamom? Co może dać każdemu z nas?

Ćwiczenie asan przed, w trakcie ciąży i po rozwiązaniu wpływa korzystnie na mamę i na dziecko. Podczas ciąży najbardziej obciążony jest kręgosłup, a hatha joga zwraca szczególną uwagę właśnie na tą partię ciała.

Kobiety w ciąży najczęściej uskarżają się na bóle w dolnych plecach. Wiele ćwiczeń w jodze, odpowiednio zmodyfikowanych, działa kojąco na obciążony ciężarem płodu kręgosłup.  Oczywiście asany nie pomagają tylko na dolegliwości kobiet spodziewających się dziecka. Ćwiczenia jogi kręgosłupa poprawia samopoczucie każdemu zmęczonemu kręgosłupowi i warto poświęcić jej chociażby 15 minut dziennie.

Praktyka asan wpływa korzystnie na system trawienny, wydalniczy, nerwowy i hormonalny, poprawia krążenie oraz metabolizm. Pozycje odwrócone i wygięcia do tyłu stymulują pracę nerek, wątroby i jajników. Ćwicząc jogę, przyszła mama może uniknąć nadwagi, rozstępów poporodowych i bólów krzyża. Ćwiczenia w trakcie ciąży ułatwiają poród, a przy tym dodaję energii. Okres ciąży, dzięki naturalnemu zwróceniu uwagi do wewnątrz, to również dobry moment na medytację.

Takie same dobroczynne skutki ćwiczenia jogi może odczuć nie tylko przyszła mama. Każdy z nas boryka się z bólami i natłokiem myśli. Odpowiednie ćwiczenia i relaks mogą pomóc każdemu.

Jako aktywna joginka polecam wszystkim jogę, ale każda forma aktywności fizycznej, rozsądnie dopasowana do naszych potrzeb, poprawi zdrowie i wpłynie na dobre samopoczucie.


Marta Oddeta Grygiel
    • Marta Odetta Grygiel – Joga to jej pasja i sposób na uśmiech każdego dnia. W wolnych chwilach czyta i pisze o jodze. Autorka bloga o tematyce jogicznej „Pozytywnie zakręcona joginka” oraz moderatorka grupy „Jogini i miłośnicy jogi”.
    • Uwielbia podróże – bo kształcą – i warsztaty, na których zdobywa praktyczną wiedzę i umiejętności w dziedzinie bliskiej jej sercu.
Kategoria: Blog